Exista
o mare dilema in multe cazuri in care anumite entitati de drept privat trebuie
sa deruleze achizitii publice in conformitate cu OUG 34/2006. Finantatorii le
cer acestor entitati sa se comporte ca autoritati contractante, sa-si deschida
conturi pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizitiilor Publice) si de multe ori
se lovesc de refuzul Centrului National de Management pentru Societatea
Informationala (CNMSI), entitatea care administreaza SEAP-ul.
Acest
situatie apare datorita faptului ca anumite entitati trebuie sa atribuie
contractele in urma unor proceduri de achizitii publice, datorita faptului ca
sunt autoritati contractante conform legii, sau ca, datorita modului de
finantare, devin entitati asimilate autoritatilor contractante.
Potrivit dreptului national au calitate de autoritate contractanta urmatoarele:
1.
Oricare organism al statului
- autoritate publica sau institutie publica ce actioneaza la nivel local,
regional sau central.
Constituie
autoritate publica orice organ de stat sau al unitatii administrativ
teritoriale care actioneaza in regim de putere publica pentru satisfacearea
unui interes public. Sunt asimilate autoritatilor publice din punct de vedere
al modalitatii de organizare a procedurilor de achizitii publice si
persoanele juridice de drept privat, care potrivit legii au obtinut statutul de
utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public in regim
de putere publica. Asadar, avem de-a face cu autoritati publice propriu-zise si
autoritati publice asimilate.
2. Oricare asociere formata din una sau mai multe autoritati contractante
3. Orice intreprindere publica ce desfasoara una sau mai multe dintre activitatile prevazute in OUG 34/2006, atunci cand acestea atribuie contracte de achizitie publica sau incheie acorduri cadru destinate efectuarii respectivelor activitati.
O
intreprindere publica este o entitate care indeplineste in mod cumulativ
urmatoarele conditii: este o persoana juridica, este comerciant in sensul art.
6 din Legea 71/2011, in sensul ca desfasoara activitati economice si
asupra persoanei juridice se exercita direct sau indirect, ca urmare a unor
drepturi de proprietate, a participatiilor financiare sau a reglementarilor
specifice prevazute de actul de infiintare a intreprinderii, influenta
dominanta a unei autoritati contractante.
Legea
instituie prezumtia de exercitare a influentei dominante de catre o
autoritate contractanta in raport cu o astfel de persoana, in situatia in
care una sau mai multe autoritati contractante se afla, direct sau indirect, in
cel putin unul din urmatoarele cazuri:
- detine majoritatea capitalului subscris;
- detine majoritatea voturilor in organul de conducere, cum ar fi adunarea generala;
- pot numi in componenta consiliului de administratie, a organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumatate din numarul mebrilor acestuia.
- este finantat in majoritate de catre o autoritate contractanta, astfel cum este definita mai sus sau de catre un alt organism de drept public;
- se afla in subordinea sau este supusa controlului unei autoritati contractante sau a altui organism de drept public;
- in componenta consiliului de administratie/organului de conducere sau supervizare mai mult de jumatate din numarul membrilor acestuia sunt numiti de catre o autoritate contractanta sau alt organism de drept public.
4. Orice subiect de drept, altul decat cele enumerate mai sus care desfasoara una sau mai multe activitati relevante astfel cum sunt definite in capitolul VIII, Sectiunea 1 din OUG 34/2006, acordate de o entitate competenta, atunci cand aceasta atribuie contracte de achizitie publica sau incheie acorduri cadru destinate efectuarii respectivelor activitati.
5. Orice organism, altul decat cele enumerate la punctele anterioare si care indeplineste urmatoarele conditii: are personalitate juridica, a fost infiintata pentru a satisface nevoi de interes general fara caracter comercial sau industrial.
Curtea
de Justitie a Comisiei Europene - CJCE a stabilt ca o autoritate contractanta
nu este calificata astfel daca interesul public pe care il serveste este
industrial si comercial.
De
exemplu, intr-o speta in care a fost sesizata cu privire la o persoana juridica
fara scop lucrativ controlata de stat, ce avea ca obiect activitatea de
organizare de expozitii, CJCE a decis ca nu poate fi considerata autioritate
contractanta daca functioneaza dupa criteriile de eficienta, de randament,
rentabilitate si daca nu este prevazut nici un mecanism pentru a compensa
eventualele pierderi financiare, entitatea suportand ea insasi riscul
activitatii economice prestate de aceasta. De asemenea, Curtea a luat in
considerare si faptul existentei unei contra-prestatii pentru serviciile
prestate de persoana juridica.
Existenta
concurentei in domeniul in care actioneaza autoritatea ar putea fi folosit
drept indiciu pentru caracterul comercial si industrial al activitatii prestate
de aceasta, dar nu este un criteriu determinant in acest sens, deoarece se
poate vorbi de un caracter comercial chiar si in lipsa acestuia.
Jurisprudenta
comunitara a statuat ca daca organismul a fost creat special pentru
satisfacerea unui interes general ce nu are caracter industrial sau comercial,
acesta va fi calificat drept organism de drept public, indiferent de faptul ca
presteaza intr-o proportie semnificativa si alte servicii ce au caracter
industrial sau comercial. De asemenea, CJCE a statuat ca in cazul in care o
entitate detine un quasi-monopol, fapt ce o poate determina sa atribuie
contracte pe alte criterii decat cele economice si daca obtinerea de beneficii
nu este principalul scop al acestei entitati, atunci ea poate fi calificata
drept organism de drept public.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu